Види помилок
Змістова
1. Вживання зайвих відомостей
2. Недостатнє висвітлення фактів, подій
3. Перекручення факту, вчинків людей та інше
4. Непослідовний виклад думок
5. Відсутність плавного викладу
6. Не проводиться основна думка
7. Несумісність понять (серед людей було багато дітей — серед
дорослих.. .)
8. Протилежність суджень (Сонце не може світити ласкаво і в той же час
немилосердно. — ... й ласкаво, і
немилосердно)
9. Абсурдність висловлювання (Вила завірюха, листя осипало землю й
траву.)
10. Невдале цитування (не відповідає цитата висновку — допущена
помилка, занадто об'ємна або не
підтверджує правильність висловленої думки.,.)
11. Невдало зроблено узагальнення, висновки
12. Не простежується розвиток думки
від початку до кінця
13. Неспіврозмірність частин тексту
Лексична
1. Вживання не того слова (батько женився на мачусі... Треба: одружився
з іншою).
2. Зайві слова (молодий юнак, старий • ветеран)
3. Тавтологія (у повідомленні повідомлялось)
4. Русизми (любимий вірш (улюблений)).
5. Шильні «неологізми» (ніякої страшності немає)
6. Наявність спільнокореневих слів чи однакових за структурою речень
(завели розмову про мову)
7. Порушення лексичного сполучення слів (телевізійний завод (екран,
столик) — телевізорний завод..., а
телевізійний журнал (фільм, апаратура, оператор))
Граматична
Помилки у вживанні:
1.Закінчень під час відмінювання чол. та жін. імен по батькові
(Андрієвич» — ... йович; Петрівної — ... —
и; Іванівній - ... і; клич, відмінок: Інна Сергіївно — Інно С...;
Василь Іванович —Василю Івановичу).
2.Займенників (Марійка зустріла сестричку. Вона засоромилася. Треба:
Марійка зустріла сестричку і
засоромилася).
3.Прикметників (Він був мужній, сміливий, хоробрий. — ...сміливий).
4.Ступенів порівняння прикметників (Найбільш дотепнішим... Треба:
найдотепнішим або найбільш
дотепним: самий відомий — найбільш відомий; брат вище мене... вищий за
(від) мене, або вищий, ніж я).
5.Дієслів (вид і час одної й тої ж форми: жовтіло пшеничне поле,
сонячні промені блищать — ... блищали).
6.Дієприкметників (похилившіся постаті — похилені).
у. Дієприкметникового звороту (...Вода, кипляча, в посуді,.. — що
кипить...).
8.Дієприслівник (Закинув голову, хлопчики любуються птахами не відривая
від них очей. — Закинувши ...
не відриваючи ...).
9.Дієприслівникового звороту (Прочитав роман, образ
головного героя залишиться в моїй пам'яті на довгі роки.
Треба так: Прочитавши роман, я надовго запам'ятаю образ головного
героя).
10. Прислівників (спочатку фільму вже й кінець зрозумілий — з
початку...; став запитання, вдумуйся в
значення, розрізняй: глянув убік (куди?) — напрям (присл.), ударили у
бік (куди? у що?) — конкретний
предмет (ім. + прийм.).
11. Прийменників: Учитель поставив хлопчика в приклад — ...за приклад.
Гімнастика є дуже корисною, ви
неї людина робиться сильною. — ...завдяки їй... (Завдяки несерйозному
ставленню... — через несерйозне
ставлення).
12. Сполучників (Вони навіть не помітили, як у дверях стояв вчитель....
що...).
13.Часток (Не жар, не холод його не лякали... ні.., ні...).
Порушення:
14.В узгодженні (в роді, числі, відмінку): Кулі були різних кольорів:
червоний, синій, жовтий. — ...
червоного, синього...).
15.Керуванні (Не треба ігнорувати цією думкою — ... цю думку. У нашому
місті є пам'ятник Шевченка —
... Шевченкові.).
16. Порядку слів (Він приблизно знаходився в кілометрах 30 від міста. —
Він знаходився приблизно
кілометрах в зо від міста.).
17- Будові речення (пропущено важливе слово для змісту: В'ячеслав абияк
прибив дошку і побіг у
волейбол.).
18. Порушено межу речення: (Мисливець поклав рушницю, прив'язав собаку.
І пішов до звіра.). 19-
Синтаксичних конструкціях. (Коли я читала цю книгу, де
сміялася, де плакала. — Коли я читала цю книгу, то і сміялася, і
плакала.)
19. Синтаксичних конструкціях. (Коли я читала цю книгу, де сміялася, де
плакала. – Коли я читала цю
книгу, то і сміялася, і плакала).
Орфографічна
/
Неправильно написане слово з тою чи іншою буквеною чи не буквеною
орфограмою.
Пунктуаційна
V
Неправильно розставлено розділові знаки.
Інші умовні позначення:
N — зайва частина (слово, вислів);
Z — не виділено абзац;
X — невиправдано виділено абзац; порушена послідовність у викладі
думок;
V — пропущено факт, слово, вислів;
С Т — невідповідність стилю
ШТ — штамп
? — сумнівний факт, думка
!— цікаво; !! —добре;
!!!— оригінально
Джерело:
http://svitliteraturu.ucoz.ua/_ld/2/229_mDQ.pdf
|